FAQ

1. Hvordan vurderer i størrelserne på tøjet? 

2. Hvordan vurderer i standen på tøjet? 

3. Hvordan vurderer i alderen på tøjet? 

4. Hvad er vintagetøj? 

5. Lugter tøjet? 

6. Vasker i tøjet? 

7. Hvor hurtigt får jeg min pakke/ hvilket fragtfirma anvender i? 

8. Hvordan kommer jeg i kontakt med jer?

9. Opkøber i varer fra private?

10. Har i  en fysisk butik? 

11. Er varerne fra webshoppen også i jeres fysiske butik? 

12. Kan jeg returnere en vare? 

13. Hvad gør jeg hvis jeg modtager en vare med fejl på, der ikke var beskrevet?

14. Hvordan køber/bruger jeg et gavekort?

15. Hvordan tilmelder/afmelder jeg jeres nyhedsbrev?

16. Samarbejde med teatre/TV produktioner.

17. Samarbejde med blogs el. lign.

18. Kan man komme i praktik hos jer?

 

  • 1. Hvordan vurderer i størrelserne på tøjet?

Vintage tøj kan have meget individuelle størrelser, grundet dets forskellige produktionsår. Derfor kan man f.eks. komme ud for, at der i en 40 år gammel nederdel står str. 44, men at dens mål i dag i virkeligheden ville svare til en str. 38. Af denne grund har vi valgt at vurdere tøjets størrelser ud fra et "nutidigt" måleskema. Derfor kan du komme ud for at modtage en vare der er angivet en anden størrelse i, end den der er angivet på hjemmesiden. Vi har valgt at beskrive varerne på hjemmesiden med så mange mål som muligt, derfor beder vi dig sammenholde disse mål med dine egne mål eller evt. målene på et stykke tøj der minder om det du har kig på. Du skal blot huske ikke at tage mål på f.eks. strik og andre elastiske materialer for nøje, da disse ofte vil give sig når de bæres. Ønsker du flere mål end dem der er angivet, er du meget velkommen til at kontakte os lige her.


  • 2. Hvordan vurderer i standen på tøjet?

Vi handler med brugt tøj og tilbehør der har mellem 20-80 år på bagen. Der må derfor påregnes en vis form for brugsspor af varerne. Vi tjekker dog altid varerne igennem for fejl som f.eks. huller, pletter, fnuller, lugt el. lign., så dette er oplyst (og ofte illustreret i form af nærbilleder) inden køb. Ved hver enkelt vare, kan du under varebeskrivelsen læse hvordan vi vurderer standen på varen.

 

  • 3. Hvordan vurderer i alderen på tøjet? 

Vi vurderer alder udfra mange elementer. Bl.a. mærker, lynlås, stof, print og snitmønster af tøjet. Af og til kan vurderingen være udfordrende; hvis varen f.eks. er hjemmesyet eller ikke har klassiske vurderings-elementer som eksempelvis lynlåse eller indvendige mærker. Vi forsøger naturligvis at vurdere så præcist som muligt, men aldersvurderingerne er altså et overordnet skøn. 

 

  • 4. Hvad er vintagetøj?

Der findes lidt forskellige definitioner af begrebet "vintagetøj", som regel grundet forskellige holdninger til hvor "gammelt" tøjet skal være før det må kaldes for "vintage". Vores definition af vintagetøj er; tøj og tilbehør der har mere end 20-25 år på bagen - altså fra ca. 1990erne og ældre. Hvis tøjet er nyere beskrives det som secondhand.

 

  • 5. Lugter tøjet? 

En del af charmen ved vintage tøj er de mange års historie det gemmer på. Tøjet har måske været gemt væk i en taske, på loftet eller andre spændende steder før det er blevet fundet frem. Derfor kan noget vintagetøj gemme på en let odør, som ikke findes i ny-produceret tøj. Størstedelen af vores tøj er vasket når vi modtager det, derfor vasker vi kun hvis det trænger. Vi sender selvfølgelig ikke varer der lugter stærkt hengemt, af kraftig parfume el. lign. uden at det er beskrevet i varebeskrivelsen.

 

  • 6. Vasker i tøjet?

Vores koncept bygger i høj grad på bæredygtighed og miljøvenlighed – og af denne grund har vi valgt ikke at vaske tøjet før det kommer på webshoppen; på denne måde skåner vi miljøet for store mængder vand. Vores leverandører leverer normalvis tøjet i så fin stand, at det ikke er nødvendigt. Skulle der komme tøj på lager som trænger til en vask af den ene eller anden grund, gør vi selvfølgelig dette inden det kommer til salg.

 

  • 7. Hvor hurtigt får jeg min pakke?

Din ordre bliver afsendt indenfor 3 hverdage med postnord. Skal du bruge din pakke hurtigt, kan du skrive det i kommentarfeltet ved bestiling, så gør vi alt hvad vi kan for at få den hurtigt afsted..

 

  • 8. Hvordan kommer jeg i kontakt med jer?

Du kan skrive en besked til os direkte lige her, eller sende en mail på telegram_til@morfarsmoustache.dk. Du kan også ringe til os på tlf. 30282304. Vi er som regel ved telefonen alle hverdage kl. 9-15, men ellers læg en besked så vender vi tilbage hurtigst muligt. 

 

  • 9. Opkøber i varer fra private?

Vi opkøber gerne varer fra private, men som udgangspunkt kun tøj der er fra 1960erne og ældre. Læs gerne mere om det her. 

Obs. I øjeblikket har vi meget på lager og har derfor købestop en periode.

 

  • 10. Har I en fysisk butik?

V har en fysisk butik lidt udenfor Slagelse, som vi kalder Mofferiet. Den kan du læse meget mere om lige her. 

 

  • 11. Er varerne fra webshoppen også i jeres fysiske butik?

Nej; varesortimentet i vores fysiske butik er et andet end det på webshoppen. Vi har dog webshoppens varelager i samme bygning, så det er muligt at prøve en vare fra webshoppen. Ønsker du at prøve flere varer fra webshoppen, anbefaler vi at du anvender vores reservations-funktion - på denne måde kan vi finde varerne frem til dig så de hænger klar til prøvning den dag du besøger os. Vi kan reservere varer i 14 dage. Du reserverer ved at lægge de ønskede varer i kurven som normalt. Ved punktet "forsendelse" vælger du "reservation/afhentning i Mofferiet" og gennemfører ordren (der skal naturligvis ikke betales)

 

  • 12. Kan jeg returnere en vare?

I tilfælde af at du har fortrudt dit køb, har du hos os 14 dages returret. Du betaler selv retur-porto og pakken skal sendes direkte til vores adresse. Pakken skal sendes til: MorfarsMoustache.dk, Holbækvej 71, 4200 Slagelse. Når pakken er modtaget, krediterer vi beløbet til det kreditkort der blev anvendt ved bestilling.

Du kan uden problemer også returnere en vare hvis du har betalt med Viabill.

 

  • 13. Hvad gør jeg hvis jeg modtager en vare med fejl på, der ikke var beskrevet?

Vi lægger mange varer på webshoppen hver uge og derfor kan det selvfølgelig ske at vi i sjældne tilfælde overser en fejl. Modtager du en vare der har fejl, som ikke var beskrevet på webshoppen, eller føler du ikke at en vare lever op til beskrivelsen, må du meget gerne kontakte os så vi sammen kan finde en løsning.

 

  • 14. Hvordan køber/ bruger jeg et gavekort?

Du kan købe gavekort til vores webshop lige her. Gavekortet får en kode som skal anvendes ved indløsning - herefter bliver beløbet trukket automatisk fra ordren. Gavekortet er gyldigt i 3 år fra købsdato.

 

  • 15. Hvordan kan jeg modtage/afmelde jeres nyhedsbrev?

Morfar udsender nyhedsbrev ca. 1 gang pr. måned. I nyhedsbrevet kan du bl.a. læse om nyheder på webshoppen, vintageinspiration eller konkurrencer. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet her. Hvis du vil afmelde dig vores nyhedsbrev kan du nemt gøre det nederst i nyhedsbrevet.

 

  • 16. Samarbejde med teatre/TV-produktioner.

Vi samarbejder gerne med teatre, TV produktioner, museer etc. Vi har et stort lager af tøj udover det der er repræsenteret på webshoppen, så kontakt os gerne med dit ønske. Vi har allerede samarbejdet med flere tv-serier og teateropsætninger.

 

  • 17. Samarbejde med blogs el. lign.

Vi samarbejder gerne med blogs, Instagrammere el. lign., der har en profil der kan matche vores koncept. Har du en kanal der indeholder budskaber om vintage, genbrug, miljøvenlighed, bæredygtighed, historie eller lignende - så er du meget velkommen til at konktakte os med henblik på et eventuelt samarbejde. 

 

  • 18. Kan man komme i praktik hos jer?

Vi tager ind i mellem imod praktikanter. Hvis du er under uddannelse og tænker du gerne vil lære vores virksomhed bedre at kende, men samtidig føler du vil kunne bidrage med noget til vores daglige arbejde, er du velkommen til at skrive en ansøgning til os på telegram_til@morfarsmoustache.dk